Miksi ottaisit taksin?

 

Taksikyydit tavalliseen elämään

Taksi ei ole vain juhlapäivien pelastaja, vaan apuri arjen eri tilanteissa. Kyydissämme pääset turvallisesti perille oli kyseessä sitten kauppareissu tai matka töihin, ympäri vuorokauden. Kyyti vie sinut kätevästi ovelta ovelle ilman hampaiden kiristystä: parkkipaikan tai oikean osoitteen etsiminen eivät aiheuta turhaa huolta. 

Meiltä löytyy sopivaa kalustoa muun muassa

 Koulukyyteihin

 Lemmikeille

 Tavaroiden kuljetukseen

 Liikuntarajoitteisille

 Yrityksille

 Sopimusajoihin

Ja jos sinulle on mielessäsi jonkin erityistarve, kysy ihmeessä meiltä lisää!

Taksikortti kätevään matkustamiseen

Taksikortti on kätevä tapa taksimatkojen maksamiseen. Taksikortti on oiva hankinta useasti taksia tarvitseville yrityksille tai yksityishenkilöille. Maksaessa Taksikortilla, saat kaikki maksutapahtumat yhdellä laskulla samaan osoitteeseen sovituin väliajoin. Näin kuittien arkistointi ja taksimatkojen seuranta helpottuu.

Kertakortti

Mikäli taksinkäyttösi on satunnaista tai yrityksesi haluaa maksaa esimerkiksi asiakkaan yksittäisiä taksimatkoja, siihen sopii mainiosti Kertakortti. Kertakortti on nimensä mukaisesti kertakäyttöinen ja se revitään taksimatkan jälkeen. Samoin kuin Taksikortillakin, saat Kertakorttien maksutapahtumat yhdellä laskulla. Voit tilata kertakortteja juuri halutun määrän ja nimetä ne vaikkapa osasto- tai käyttäjäkohtaisesti.

Kelataksi

Mikä on Kelataksi?

Asiakas voi saada korvauksen taksimatkasta, kun terveydenhuollon edustaja on katsonut taksin käytön olevan terveydentilan vuoksi tarpeellista ja on saanut siitä todistuksen (SV 67 tai muu vastaava selvitys). Taksimatka voidaan korvata myös, jos asiakkaalla ei ole mahdollisuutta halvemman matkustustavan käyttöön, esim. puutteellisten liikenneyhteyksien vuoksi.

Sähköinen suorakorvausmenettely koskee kaikkia Suomen sairausvakuutukseen kuuluvia henkilöitä, joiden taksimatkat ovat sairausvakuutuslain ja Kelan kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain mukaan korvattavia, edellyttäen, että matkat on tilattu suorakorvausmenettelyyn valitulta toimijalta.

Katso lisätietoja Kelan nettisivuilta ››

Näin tilaat Kelataksin

Kelan korvaamien taksimatkojen tilaaminen on keskitetty Kymenlaakson Taksin tilausvälityskeskukseen.

Taksimatkat tilataan puhelinnumerosta: 0100 84299 (1,67 € / puh. + pvm.). Asiakas voi tilata yhdellä puhelulla useampia taksimatkoja, kaksi viikkoa ennen matkan ajankohtaa.

Taksikeskus välittää henkilöauto-, inva- ja paaritakseja vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Tilaus välitetään lähimpään tarkoituksen mukaiseen taksiin.

Asiakkaan tulee näyttää taksinkuljettajalle Kela-kortti.

Tilauspuhelu

Tilauspuhelun aikana asiakkaalta kysytään seuraavat asiat:

  • Asiakkaan henkilötunnus ja nimi
  • Puhelinnumero, johon otetaan yhteyttä tilaukseen liittyvistä asioista
  • Kuljetuksen tilaaja (asiakas, terveydenhuolto, taksiautoilija vai muu)
  • Matkan perustiedot
    • ajankohta
    • lähtö- ja kohdeosoite
    • tehdäänkö matka menopaluumatkana
    • mahdollisen paluukyydin tarve muuna ajankohtana
  • Matkustustapa
    • voidaanko asiakkaan matkatilaus rakentaa matkaketjuna
    • tarvitaanko tavallista taksia, esteetöntä ajoneuvoa, vai inva- tai paaritaksia (terveydenhuollon todistus SV 67)
    • onko asiakkaalla yksinmatkustusoikeus (todistus SV 67)
  • Matkan muut tiedot
    • saattajan tarve
    • apuvälineet (mukaan lukien opaskoira tai avustajakoira)
    • muu asiakkaan tarvitsema apu matkan aikana
    • muut matkaan liittyvät tiedot (esim. apteekkipoikkeama tai apuvälineen haku)
    • asiakkaan toive kotikunnan autosta
    • mahdollisen matkaketjun alkamis- tai päättymisosoite
    • muu mahdollinen asiakkaan tai muun tahon maksama poikkeama matkalla, esimerkiksi asiakkaan kaupassakäynti paluumatkan aikana tms

Taksin tilaaminen kannattaa ajoittaa klo 11–14 välisen ajan ulkopuolelle, koska tuona aikana sairaaloista kotiutuu paljon asiakkaita ja puhelinvaihde saattaa olla ruuhkainen. Kaikki tilauspuhelut nauhoitetaan ja jonottaminen on maksutonta.

Ennakkotilaukset on pyrittävä tilaamaan matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä.

Taksimatka

Kelan korvaama taksimatka voidaan tehdä joko sairauden tai julkisen liikenteen puuttumisen vuoksi. Taksikeskus voi yhdistellä useampia asiakkaita saman taksin kyytiin. Asiakkaalla on mahdollisuus poiketa matkan aikana apteekissa, muun poikkeaman kustannukset asiakas maksaa itse. Asiakas esittää taksinkuljettajalle Kela-kortin ja maksaa matkan päätyttyä 25,00 € omavastuuosuuden/suunta. Mikäli asiakkaan vuosiomavastuu on täyttynyt, hänen tulee esittää kuljettajalle Kelan postittama kortti.

Paluumatkalleen asiakas voi pyytää oman kotikunnan taksia. Pyyntö tulee esittää tilauksen yhteydessä. Jos asiakkaan tilaus yhdistellään toisen kuljetuksen kanssa, kotipaikan autotoivetta ei välttämättä voida toteuttaa.

Vakiotaksi

Kela voi myöntää asiakkaalle ns. vakiotaksioikeuden. Tällöin asiakas voi tilata taksin suoraan valitsemaltaan taksiyrittäjältä, joka ilmoittaa tilauksen Taksikeskukseen. Taksikeskus tai terveydenhuolto ei voi myöntää vakiotaksioikeutta.

Vakiotaksioikeus voidaan myöntää seuraaviin asiakasryhmiin kuuluville henkilöille silloin, kun asiakas tarvitsee erityisajoneuvon terveydentilansa perusteella:

  • Kelan lääkinnällisen kuntoutuksen vaikeavammaiset asiakkaat (KKRL 9§)
  • Asiakkaat, jotka ovat olleet aiemmin Kelan lääkinnällisen kuntoutuksen vaikeavammaisia asiakkaita (KKRL 9§)
  • Henkilöt, jotka täyttäisivät Kelan lääkinnällisen kuntoutuksen vaikeavammaisen kriteerit (KKRL 9§), mutta ovat oikeutettuja kuntoutukseen toisen lainsäädännön perusteella (liikenne- ja työtapaturma)
  • Alle 16-vuotiaat yksin matkustavat lapset
  • Vaikeasti sairaat lapset, joiden hoito on keskitetty keskus- tai yliopistosairaalaan

Kela voi määritellä vakiotaksiasiakkuuden myös muilla perusteilla kuin yllä mainituilla perusteilla, selvitettyään asiakkaan terveydentilaan liittyvän avun, ohjauksen ja valvonnan tarpeen kuljetuksen aikana.

Taksimatkoissa on kaksi omavastuuta

Jos asiakkaalla on oikeus Kelan korvaamaan taksimatkaan, taksi on tilattava aina alueellisesti keskitetystä tilausnumerosta. Tällöin asiakas saa matkakorvauksen heti taksissa ja maksaa matkastaan vain 25 € omavastuuosuuden. Jokaisen sairaanhoitopiirin alueella on oma tilausnumeronsa, josta matkat tilataan. Keskitetystä tilausnumerosta tilatusta matkasta maksetut omavastuuosuudet tulevat mukaan matkakattokertymään. Kun matkakatto on täyttynyt, Kela lähettää asiakkaalle vuosiomavastuukortin (SV191). Jos asiakkaalla on oikeus taksimatkaan, häneltä ei tämän jälkeen peritä omavastuuosuutta, jos matka on tilattu keskitetystä tilausnumerosta. Muualta kuin keskitetystä tilausnumerosta tilatusta matkasta asiakas maksaa kaksinkertaisen omavastuun, eli 50 € yhdensuuntaiselta matkalta. Tällöin asiakas maksaa koko matkan hinnan kuljettajalle, ennen kuin hän voi hakea korvausta Kelasta. Omavastuuosuus 50 € ei kerrytä matkakattoa. Tämä omavastuu peritään asiakkaalta aina, vaikka matkakatto olisi täyttynyt muiden, esimerkiksi keskitetystä tilausnumerosta tilattujen tai omalla autolla tehtyjen matkojen omavastuuosuuksista.

Anna palautetta Kelataksille ››

 

Valopilkkutaksi

Kymenlaaksossa voit tilata myös http://valopilkkutaksi.fi - taksin!